تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ شهریور ۹۰.::. ساعت : ۷:۴۹ ق.ظ
کدخبر : 450:: بازدید587:: بامدیریت:فرهاد نظری

معرفی روستای پایین محله پاشاکی،قسمت اول-کورش جوادی پاشاکی

معرفی روستا

روستای پائین محله پاشاکی سرزمین شالیزار در آغوش دو رود زیر سایه رشته کوه البرز ، آبهای سفید رود و رودخانه دیسام به پایش می ریزد ، سرزمین باران , برنج و نوغان ، بستر رودهای خروشان و پهنه رویش بنفشه ها , پامچالها , نیلوفرهای آبی و زیستگاه پرندگان ، هزاران گیاه چشم نواز و زیبایی های بی شمار دیگر . سرزمینی سرشار از حیات و مملو از نشاط که طبیعت سحرانگیز آن به همان نسبت که مایه پویش است و سختکوشی مردان آن در بهاران زبانزد خاص و عام می باشد . همسایه روستاهای مالده ، پشتاسرا ، شیوا ، اسلام ده ،کته شصت آبادان ،گوشکجان ،کرد ملحه ، نصراله آباد ، شیخعلی بست ، چهارده ، بازقلعه و بالا محله می باشد . در دوران زندگی خود همواره بدین شکل که امروزه می بینیم نبوده و حتی طبیعتش هم نتوانسته است شکل نخستین خود را حفظ کند . در تاریخ کهن، اواخر دهه بیست هجری شمسی، نخستین مدرسه علمی در محل مزار شهدای فعلی بنام نوبنیاد با مدیریت آقای تقی زاده اداره می شد و بعدها مدرسه شش کلاسه روزبه تاسیس گردید. بانو مریم وثوق الدوله اولین درمانگاه که دارای ۱۰ تخت بیمارستانی مجهز بود را در این روستا بنا نهاد. در آن زمان دو مسیر جاده ای از ضلع شمال غربی پائین محله را به چهارده و عبور از رودخانه سفید رود به بازار لولمان متصل می نمود و راه دوم از طریق جاده بازقلعه و دسترسی به بازار سنگر بود . در ضلع شرقی روستای پائین محله بعد از عبور از رودخانه دیسام منطقه ی جنگلی و تنها مسیر ارتباط جاده ای آن با شهر سیاهکل عبور از مسیر پل خشتی مالده بود . این پل قدمت بیش از ۳۰۰ سال داشت . این روستا گاه و بیگاه کانونی از نام آوران گیلان ، روحانی بزرگ میرزا کوچک خان جنگلی مهمان و دعوت بزرگ خاندان رئوفی بود . در قدیم بصورت کد خدایی بنام های سلطان خان ، جواد خان و قبل از اصلاحات ارضی نیز ابراهیم خان چهاردهی وبعدها توسط بزرگ خاندان میرزا علیجان اداره می شد .در این دوران کارهای مانند لایی روبی رودخانه ها و احداث سد خاکی یا بست زدن رودخانه در فصل بهار و تابستان با مشارکت عموم مردم صورت می گرفت . هماهنگی این موضوع کد خدا بود . میرزا علیجان معمولا پیام را از طریق آقا برجی به گوش مردم منطقه می رساند .آقای برجی لازم نبود به تک تک خانه ها مراجعه کند . کافی بود از یک خطه روستا می رفت و با صدای بلند چند نفری را به اسم صدا می زند که فردا روز بستن رودخانه است .از این طریق مردم محله متوجه می شدند. در اوایل دهه چهل هجری شمسی بود که اولین وسیله نقلیه که یک مینی بوس بسیار کوچک بود به پائین محله رسید . این وسیله نقلیه در روزهای که بازار روز در سیاهکل و شاقاجی از توابع سنگر دایر بود ، مردم منطقه را جابجا می نمود. بعدها آقای دولتخواه یکی از اهالی مردم بالامحله مینی بوس خریداری کرده و این نطقه شروع توسعه حمل و نقل مسافربری در آن زمان بود.

فرهنگ محله در دهه بیست تا دهه سی هجری شمسی

در این دوره آئین های مذهبی از آداب رسوم خاصی برگزار می شد. این روستا دارای اماکن متبرکه آقا سید حمزه واقع در پائین محله و آقا سید حاجی در بالامحله پاشاکی که هر سال در ایام تاسوعا و عاشورا ی حسینی پذیرای هزاران نفر از سوگواران سید الشهداء بود. در آن زمان معمولا هیئت های سینه زنی از روستای شیوا ، پائین محله ، پشتاسرا و دیگر روستا به این محل می رفتند. این هیئت ها در آنزمان بلند گو نداشتند اصلا وسیله ای بنام بلند گو نبود و رسم بر این بود که هر هئیتی صداش بلندتر باشه پیروز بر هیئت دیگر می شد. گاهی سر همین گرفتن هیئت دیگری تنش و دعوا می شد. معمولا هیئتی پیروز میدان می شد که جواب مرثیه ساده باشه. مراسم تعزیه خوانی ، گهواره خونین ، اسب سفید ، تندیس سرهای بریده شده و قمه زنی از جمله آئین های آن دوره بود.

آئین و رسوم دیگری نیز در این روستا رایج بود مانند : کشتی گیل مردی ، ریسمان بازی ، نوروز خوانی ، چاوشی خوانی : چاوشی خوانی معمولا کسی و خانواده ای به زیارت امام رضا ( ع ) یا مکه می رفت آنرا می خواندند

خصوصیات اقتصادی و اجتماعی روستا در طی سالهای ۸۵ – ۱۳۴۵

روستای پائین محله پاشاکی و حومه از آبادی های بخش لفمجان از توابع شهرستان لاهیجان و در۳۰ کیلو متری جنوب غربی این شهرستان واقع شده است . اقتصاد و معیشت اغلب ساکنان منطقه کشاورزی شامل : برنج ، پرورش کرم ابریشم ، دامداری و پرورش طیور بصورت سنتی و تعداد کمی از خانوار ها محصولات باغداری برخوردار می باشند . درکنار فعالیت کشاورزی تعدادی از خانوار فعالیتهای بازرگانی یعنی دارای مغازه خواربارفروشی و تعدادی نیز امرار معاش شان از وسیله نقلیه شخصی حمل و نقل مسافر از روستا به شهرهای اطراف آن می باشند . در بخش صنعت در دوران گذشته از آسیاب آبی استفاده می کردند و با مشقت فراوان شلتوک را تبدیل به برنج می شد . اکنون تعداد ۸ کارخانه برنجکوبی بصورت فصلی فعال می باشد.

روستای پائین محله پاشاکی در سال ۱۳۴۵ دارای ۲۸۱ خانوار و با جمعیتی ۱۶۶۴ نفر که شامل : ۷۸۹ نفر مرد و ۸۷۵ نفر زن بودند . این روستا بازار مردمان روستاهای حومه از رونق خاصی برخوردار بود . در آن سال جمعیت روستاهای اطراف : روستای شیوا ۳۸۲ نفر ، روستای کردمحله ۱۲۳ نفر ، روستای کته شصت آبادان ۸۶۶ نفر ، خلشاء ۱۹۳ نفر ، پائین شاده ۵۶۳ نفر ، بالا محله ۲۴۷۲ نفر ،روستای گوکه ۱۳۲۰ نفر ، مالده ۳۶۸ نفر و روستای گوشکجان ۳۸۸ نفر . علاوه بر این روستاها و روستاهای نصراله آباد ، شیخعلی بست و بازقلعه نیز برای تامین کالاها و مواد غذایی ، سوخت و خدمات بهداشتی ( حمام ) ، درمانی و آموزشی بیش از ۶۱۰۰ نفر به این روستا مراجعه داشتند .

اوایل پیروزی انقلاب اسلامی این روستا دارای برق و در ۱۵ سال گذشته جاده اصلی آن اسفالت شده است . جمعیت ساکن این روستا در سال ۱۳۴۵ به تعداد ۱۶۶۵ نفر و در سال ۱۳۶۵ بیشترین میزان جمعیت یعنی به تعداد ۱۸۷۹ نفر در روستا ساکن بودند . بتدریج جمعیت ساکنان منطقه رو به کاهش و در سال ۱۳۸۵ به تعداد ۱۰۹۰ نفر رسید یعنی ۵۸ درصد از جمعیت این روستا مهاجرت داشته اند. کاهش جمعیت در اغلب روستاهای حومه نیز مشاهده می شود. چند عامل می تواند علت مهاجرت ذکر کرد :

الف – پائین بودن درآمد و تولید سرانه خانوارها بعلت کوچک بودن زمین های کشاورزی با سطح زیر کشت پائین . در جدول زیر مشاهد می شود که میانگین نفرات در هر خانوار در سال ۱۳۴۵ بطور متوسط ۶ نفر ( بعد خانوار = ۶ نفر ) می باشد در سالهای ۱۳۶۵ ، ۱۳۷۵ و ۱۳۸۵ به تربیت بعلت مهاجرت ها بعد خانوار به ۵ ، ۴ و ۳ نفر رسیده است . علت مهاجرت روستائیان بدنبال شغل های مناسب می باشند.

ب – افزایش درصد باسوادی و تحصیلات در مقاطع دیپلم و موفقیت در دوره های عالی در دانشگاهها و کسب شغل های مناسب در جامعه شهری

ج – عدم برخورداری روستا از امکانات شهری : بررسی نشان می دهد درسالهای گذشته روستا بازار و محور مرکزیت بوده و بتدریج از غافله توسعه باز مانده است . این روستا در حال حاضر در بن بست قرار دارد ، بطوریکه جاده دسترسی به روستاهای اطراف همچان خاکی بدون شن ریزی و قطع کامل روستاهای نصراله آباد ، شیخعلی بست ، بازقلعه ، چهارده و روستای مالده می باشد . جاده روستاهای شیوا ، پشتاسرا و اسلام ده و خلشاء و گوشکجان نامناسب و هنوز اسفالت نشده است . درمانگاه بطور کلی تخریب شده و مدارس ابتدایی و راهنمایی در یک سوله اداره می شود. و آب آشامیدنی نا مناسب بوده و گاز شهری ندارد

جمعیت غیر ساکن

جمعیتی که در ایام تعطیلات نوروز ، مناسبت ها در ایام سوگواری عاشورای حسینی و مناسبت های خاص به روستا مراجعه می کند ۲۰ برابر جمعیت ساکن فعلی می باشد . بطوریکه ترافیک سنگین در روستای بالا پاشاکی باعث قطع ارتباط و رفتن به روستاهای پائین محله و دیگر روستاها می شود.

مردان این دیار در دهه شصت هجری شمسی ، دوران دفاع مقدس با فریاد های میهن پرستانه و صدای الله اکبر آنها در سنگر های خرمشهر ، شلمچه ، دهلروان ، هویزه و در جبهه های غرب ، حاج عمران ، پنجوین ودر کردستان سرافراز جنگیدند و آنانیکه با ریختن خون خود از میهن دفاع نموده اند و به شهادت رسیده اند. یاد شهیدان : علی اکبر ملکی ، حمزه فرخی ، سید کیا حقیقی ، یداله نجفی ، فرامرز افلاکی ، علی جهاندیده ، رضا حقدوست و باد آور که روحشان شاد راهشان گرامی باد.

ادامه مطلب درقسمت دوم

با تشکر و احترام : کورش جوادی پاشاکی

«مطالب مرتبط»

۳ دیدگاه

  1. امید گفت:

    سایت شما عالی هستش √√√√√√√√√√√√√√√

  2. زهرا گفت:

    باتشکر ازشما. خوشحال شدم از اینکه. یکی هم پیدا شد در مورد پایین پاشاکی صحبت کنه .خسته نباشید

  3. سید قوام حقیقی پاشاکی گفت:

    باتشکراز اقای جوادی که مطب جالبی از پاشاکی نوشته وبه سایت پاشاکی به اشتراک گذاشت وبا تشکر از مدیر سایت

دیدگاه خود را به ما بگویید.

*

code