تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ شهریور ۹۰.::. ساعت : ۸:۲۴ ق.ظ
کدخبر : 448:: بازدید356:: بامدیریت:فرهاد نظری

سیری درتاریخ تأمین اجتماعی ایران۲-محمدکریمی پاشاکی

سیری درتاریخ تأمین اجتماعی ایران

سیری درتاریخ تأمین اجتماعی ایران وتحولات حوزه درآمد(قسمت دوم)
“تشکیلات سازمان تأمین اجتماعی”سازمان تأمین اجتماعی دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری می‌باشد. بر اساس قانون تأمین اجتماعی ماده ۱۴ و مطابق ماده ۱۲ اساسنامه سازمان مزبور مصوب شهریور ۵۸ برای اجرای وظایف خود دارای تشکیلات مرکزی و واحدها و شعب و نمایندگی در تهران و شهرستان‌ها می باشد. واحدهای سازمان به دو بخش تقسیم می‌شوند :
۱- واحدهای اجرایی : عبارتند از شعب و نمایندگی‌ها که وظیفه عمده آن شناسایی و بیمه نمودن بیمه شدگان جدید، نگهداری سوابق بیمه شدگان و نگهداری حساب کارگاه‌ها از نظر پرداخت حق بیمه و وصول حق بیمه.
۲- واحدهای ستادی : مانند سازمان مرکزی و ادارات کل استان‌ها.
ارکان سازمان : ۱- شورای عالی تأمین اجتماعی. ۲- هیأت مدیره. ۳- مدیر عامل.
شورای عالی تأمین اجتماعی : ۱- وزیر بهداشت یا معاون او. ۲- وزیر برنامه بودجه یا معاون- وزیر اقتصاد یا معاون ۳ نفر نمایندگان کارفرما- ۳ نفر نمایندگان بیمه شدگان.
مهمترین وظایف شورای عالی : اتخاذ تصمیم درباره خط مشی و سیاست کلی تأمین اجتماعی به پیشنهاد هیأت مدیره، تصویب بودجه و تشکیلات کلی سازمان- تصویب پیشنهادهای هیأت مدیره در خصوص سرمایه‌گذاری وجوه و ذخایر سازمان.
تحولات تأمین اجتماعی پس از انقلاب در ایران”
با پیروزی انقلاب در سال ۵۷ تأمین اجتماعی هم به پشتوانه این تحول دچار تغییرات اساسی شد. و علت این امر حضور فعال جامعه کارگری در شروع و پیروزی نهضت بود. بهر حال اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی، بی‌سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و … را مطرح کرده و دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند و اصل ۴۳ قانون اساسی، تأمین اجتماعی به عنوان نیاز اولیه و حق طبیعی جامعه مطرح شده است ولی متأسفانه پس از انقلاب ابزار حمایتی دولت به علت درگیر بودن دولت در جنگ تحمیلی تا حد زیادی نسبت به سازمان تأمین اجتماعی کاهش یافته و لزوم بازنگری و رایزنی با دولت امروز بیش از هر زمان دیگر ضروری به نظر می‌رسد؟!
“تحولات تأمین اجتماعی پس از انقلاب در ایران (حوزه درآمد)”
تحولات تأمین اجتماعی در پس از انقلاب در همه واحدهای اجرایی به شکل زاید الوصفی انجام گرفته است اما اینجانب قصد دارم تغییرات حوزه درآمد را مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار دهیم و به نظر می‌رسد که واحدهای درآمد به علت نوک پیکان بودن بیشترین تغییرات را به خود دیده است. تغییرات پی‌درپی بخشنامه‌ها به علت حرکت رو به جلوی جامعه ضروری به نظر می‌رسد مثلاً شکل‌های جدید مثل تغییرات اساسی در دنیای الکترونیک خصوصاً علم رایانه‌ای عامل این تغییرات بوده و علت دیگر تغییرات بخشنامه‌ای در حوزه درآمد حمایت دولت از کارگاه‌های فنی و تولید در سال‌های جنگ بوده است و علت دیگر تغییر دوره بازسازی و برداشتن حمایت دولت از صنوف توزیعی که در زمان جنگ از مزایای آن برخوردار بوده‌اند. یکی از این تغییرات، حمایت دولت ازکارگاه‌های فنی و صنعتی و تولیدی بوده است.
تحولات تأمین اجتماعی پس از انقلاب (صنوف فنی و تولیدی و صنعتی)”
در مورخ ۱۶/۱۲/۶۱ در مجلس شورای اسلامی، قانونی به تصویب رسید که طی آن کارگاه‌های فنی و صنعتی و تولیدی به منظور انگیزه‌های لازم جهت تولید و اشتغال مشمول طرح کمک دولت قرار گرفتند و این تغییرات با تصویب بخشنامه‌ای به نام ۱۲۷ و ۱/۱۲۷ و ۸/۱۲۷ و … تعداد ۹۹ فعالیت با تصویب هیأت دولت مشمول معافیت شدند خود را نشان داد. اما این بخشنامه‌ هم بتدریج در سنوات مختلف دچار تغییر شد تا این‌که به موجب مصوبه شماره ۱۰۶۲۵۴ مورخ ۱۲/۲/۶۹ هیأت وزیران جای خود را به بخشنامه‌های ۱۴۰ و … داد که طی آن تعداد زیادی از کارگاه‌های مشمول کمک دولت از چتر حمایتی خارج شدند و این امر هم بیشتر در زمان سال‌های پس از جنگ بود که دولت ترجیح داد نظام سوبسیدی و حمایتی را از کارگاه‌های حذف شده بخشنامه ۱۲۷ را بردارد.
تحولات تأمین اجتماعی پس از انقلاب (حوزه درآمد بخشنامه‌ای)”“حوزه ماده ۳۷ و ۳۸”
افزایش جمعیت شهری و حاشیه‌نشینی یکی از عواملی بود که باعث شد در حوزه درآمد در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تغییرات وسیع بخشنامه‌ در حاشیه ماده ۳۷ قانون تأمین اجتماعی صورت پذیرد. البته این تغییرات بیشتر در اسناد مورد معامله بود. و سازمان هم ناچار شد. در این حوزه هم تغییرات وسیعی را طی بخشنامه ۱۳۷ و ۱ و ۱۹ و ۱/۱۹ درآمد به خود معطوف کرد. البته این تغییرات علاوه بر بخشنامه‌های فوق قسمت اعظم پرسش‌ها و پاسخ‌ حوزه بیمه درآمد را به خود اختصاص دهد و از حوزه ماده ۳۷ بخواهیم فاصله بگیریم در حوزه ماده ۳۸ و تبصره الحاق به آن تغییرات بیشتری به چشم می‌خورد چرا که افزایش کار مقاطعه‌کاران در سال‌های جنگ و پس از جنگ و حضور شغل‌های جدید در جامعه باعث شد تا بخشنامه ۱۳۴- ۱۴۹- ۱۴ و ۱/۱۴- ۲/۱۴- ۳/۱۴ و ۴/۱۴ و ۵/۱۴ و دستورات فراوان صادر و روند درآمدی سازمان تغییرات شگرفی ایجاد شود.
“تحولات تأمین اجتماعی پس از انقلاب (حوزه ماده ۴۳-۴۴ و ۴۵ و ۴۶ و ۴۷)”
تغییرات ایجاد شده در ماده‌های ۳۷ و ۳۸ خیلی زود تأثیر خود را بر ماده‌های ۴۳ و ۴۴ و ۴۵ گذاشت و سازمان مجبور شد در حوزه اعلام بدهی و حوزه‌های هیأت بدوی و تجدید نظر تغییرات وسیعی ایجاد کند ورود کارفرمایان جدید این نیاز را ایجاد کرد. و این امر در حال حاضر با ورود بخشنامه‌ ۱۵ و ۱/۱۵ در حوزه هیئت‌ها فعلاً به ثبات رسیده است ولی در حوزه ماده ۴۷ به نظر می‌رسد بخشنامه یک بازرسی هنوز نتوانسته مشکل سازمان را حل کند چرا که به علت عدم نظارت کافی برای تصویب بخشنامه یک بازرسی حوزه ماده ۴۷ را با مخاطراتی همراه کرده است که جا دارد مسئولین سازمانن با تعمق بیشتری به این امر توجه کنند و در حوزه ماده ۴۶ قوانین تقسیط هم با صدور بخشنامه ۱۶ درآمد و پیرو آن دچار تغییر و تحول شده است. پس بهتر است در تغییر قوانین تصمیمات عجولانه نگرفته و دقت را فدای سرعت نکنیم.
هر چند مجبوریم با تغییرات جامعه گام به گام تغییرات حرکت کنیم.
تغییرات صورت گرفته و سیستم مکانیزه لزوم بازنگری”
تغییرات صورت گرفته در امور بخشنامه‌ای پایان راه حوزه درآمد نبود، بلکه تغییرات سیستم سنتی به سیستم رایانه‌ای باعث شد. حوزه درآمد شلوغ‌ترین فعالیت‌های سال‌های عمر خود را داشته باشد. فرستادن پرونده‌ها به ادارات ارزشیابی و تخلیه اطلاعات از آنان و ورود آن به سیستم هر چند با کیفیت انجام نشد اما با همت بلند انجام شد. که در این ورا سابقه کارگران نیز با صدور فرم ۱/۳ ساماندهی شد. البته با کمی سعه صدر می‌شد کارها را از حالت کمی به کیفی درآورد. چرا که بدهی‌های کاذب سیستم رایانه‌ای بدترین ضربه را به سازمان وارد کرد. و این امر باعث شد خیلی از اختیارات سازمان مخصوصاً ماده ۴۷ و ۳۷ و … ، مورد تعرض سازمان‌ها خصوصاً نظام صنفی قرار بگیرد. به هر حال تغییرات وسیع اگر با بینش و تدبیر همراه نباشد می‌تواند سیستم سازمانی را از سیستم پویا و مدرن به سیستم رو به زوال تبدیل کنید. بس بر ماست که در تغییرات عجله نکرده و در صدور بخشنامه‌های تنش‌زا خودداری کرده و حافظ ماده‌‌های مصوب مجلس و مورد تأیید دولت باشیم.
پیشنهادها و راهکار‌ها”
۱- متولیان امر سازمان با توجه به مسن بودن سازمان باید قبول بار مالی مثل دستورات ۴۷۱۱۲ و سخت زیان‌آور خودداری کرده و در این راه‌ها رایزنی کنند و با تبلیغات وسیع روابط عمومی بحرانی بودن صندوق سازمان به دولت و جامعه بازگو کند. گذاشتن کنگره بحرانی صندوق سرمایه سازمان و دعوت دانشمندان دانشگاه‌ها خصوصاً اساتید دانشگاه‌های اقتصاد و مدیریت این موضوع را در سطح وسیع به تفسیر بکشید.
۲- افزایش دستمزدها پرداخت حق بیمه را در هر سال برای مردم مشکل می‌کند و این امر تبلیغات منفی را با خود به همراه دارد. پس بهتر است در طول سال روابط عمومی را فعال کرده و بگویم که از سال ۵۴ به بعد نرخ حق بیمه تغییر نکرده است تا افزایش دستمزد سالانه وزارت کار به حساب گران بودن نرخ بیمه‌ای سازمان گذاشته نشود.
۳- تا امنیت سیستمی را برقرار نکرده‌ام از ورود و قبول طرح‌های جدید رایانه‌ای خودداری کنیم.
امیدوارم برای تحقق توسعه سازمانی و رسیدن به ارتقاء کیفیت، بتوانیم اهداف تأمین اجتماعی را برای رسیدن به عدالت اجتماعی پاسداری کنیم

http://www.pashaki.ir

محمد کریمی پاشاکی در تاریخ ۶/۴/۱۳۴۳ در روستای پاشاکی دیده به جهان گشود .او تحصیلات ابتدایی و راهنمائی را به ترتیب در دبستان جدیدالتاسیس و پرورش روستای پاشاکی گذراند و سپس تحصیلات دبیرستان خود را در مدارس” مشیر” سیاهکل و “کامل منصور قناعی” به اتمام رساند . او بعد از پایان تحصیلات متوسطه هیچگاه از مطالعه غیر اکادمیک در علوم، خصوصا تحقیق در حوزه علوم اجتماعی غافل نبوده ،تا اینکه سیطره عظیم و دنباله دار و گسترده علوم اجتماعی او را مجاب کرد تا شغل کاری خود را در سازمان تامین اجتماعی انتخاب کند . مراوده دایم و تنگاتنگ سازمان با گروههای مختلف اجتماعی تاثیر زیادی در تولید و رشد و اصلاح و باز پروری استعداد درونی و شخصیتی او گذاشت به طوری که خود،از کار در تامین اجتماعی به عنوان بهترین تجربه و تحقیق میدانی و غیر آکادمیک زندگی اش یاد کرده و معتقد است بودن در جمع اقشار مختلف مردم خصوصا اقشار و طبقات ضعیف اجتماع درسی به انسان می دهد که کسی نمی تواند آن را درمعتبر ترین دانشگاها و مراکز علمی جهان کسب کند ؛ با این وجود امر اشتغال و نیاز معیشتی هیچگاه او را ازتحصیل غافل نکرد، تا اینکه پس از قبول شدن در رشته های مختلف دانشگاهی از قبیل علوم قضا ئی ،جغرافیا ،برنامه ریزی اجتماعی و … سر انجام در سال ۸۰ در رشته تعاون و رفاه اجتماعی وارد دانشگاه شده و در بهمن ماه سال ۸۳با اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه فارغ التحصیل شد .ایشان در حال حاضر علی رغم داشتن مسئو لیت در یکی از واحدهای اجرائی تامین اجتماعی بطورمداوم تحقیقات خود را در زمینه های مختلف اجتماعی ،اقتصادی و ورزشی ادامه می دهند ،تا در صورت فراهم شدن بستر مناسب مجدداً تحصیلات خود را بصورت آکادمیک،خصوصاً در رشته جامعه شناسی یا حقوق ادامه دهند.
محمدکریمی پاشاکی

«مطالب مرتبط»

یک دیدگاه

  1. سیامک گفت:

    با سلام خدمت دوست وبرادر بزرگوار مطا لب خوب وجامع بود امید است که در سایر مراحل زندگی پیروز باشی

دیدگاه خود را به ما بگویید.

*

code