تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ دی ۹۱.::. ساعت : ۵:۰۱ ب.ظ
کدخبر : 4282:: بازدید330:: بامدیریت:فرهاد نظری

مصـاحبـه باجناب آقای محمد شبدینی پاشاکی

مربیان: با تشکر از حضورتان در این مصاحبه لطفاً ضمن معرفی خود مختصری درباره تحصیلات و فعالیّت‏های علمی ـ فرهنگی خود بیان فرمایید؟
اینجانب محمد شبدینی پاشاکی از سال ۶۱ وارد حوزه علمیه شدم. مقدمات را در شهرهای لاهیجان و کاشان به پایان رساندم و برای ادامه تحصیل در سطوح عالیه وارد حوزه مقدسه قم شدم. در سال ۱۳۷۰ سطح را به پایان رساندم و در درس‏های خارج اساتید و بزرگان حوزه مثل آیت عظام مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، وحید خراسانی، شیخ جواد تبریزی و بهجت به مدت ۸ سال حاضر شدم. در سال ۱۳۷۳ مدرک کارشناسی ارشد فقه و اصول و در سال ۱۳۸۳ مدرک سطح ۴ در رشته تخصصی تبلیغ را از حوزه دریافت کردم. از سال ۸۰ وارد سپاه پاسداران شدم و تا به امروز علاوه بر مسئولیت‏های متعدد، مشغول تدریس در مراکز آموزشی سپاه می‏باشم. در ضمن در سال ۸۲ مربی نمونه سپاه هم معرفی شدم.
مربیان: آیا آثار قلمی اعم از کتاب و مقاله نیز دارید؟
بنده برای سطح ۳ حوزه رساله‏ای در اصول نوشتم که به شکر الهی مورد قبول واقع شده و برای سطح ۴ حوزه رساله عدالت اجتماعی را نوشتم. مقالاتی هم در مجله پیام پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه دارم. مربیان: واژه موفقیت را در زمینه مربیگری چگونه تعریف می‏کنید؟ موفقیت در حوزه مربیگری دارای چند مؤلّفه است: ـ به روز بودن مربی و داشتن اطلاعات روز در موضوع مورد تدریس. ـ فکر کردن در چگونگی القای موضوعات درسی، چون چگونگی بیان، گاه فهم مطلب را آسان می‏سازد. ـ استفاده از ابزار دیداری (تابلو و…) که بتواند ذهن مخاطب را به خود جلب نماید. ـ استفاده از روش پرسش و پاسخ در مورد موضوعات مورد تدریس. ـ اخلاق حسنه و برخورد کریمانه با متربیان می‏تواند تأثیرات زیادی برای جلب مخاطب داشته باشد.
مربیان: عمده‏ ترین ویژگی‏های یک مربی موفق از نظر جناب عالی چیست؟ دانستن خوب موضوعات مورد تدریس و چگونگی بیان موضوعات. مربیان: بهترین روش تدریس از نظر شما در کلاس درس کدام است؟ بهترین روش، استفاده از اجمال و تفصیل و ارائه مطلب در تابلو همراه با پرسش از متربیان. مربیان: آیا فصلنامه مربیان را مطالعه می‏فرمایید؟ در صورت مثبت بودن جواب، نظر خود را درباره آن بیان فرمایید: معمولاً مجله مربیان در رده‏های صفی دیر به دست خوانندگان می‏رسد و این سبب می‏شود بعضی از مطالب قابل استفاده نباشد، ولی برای عموم مربیان عقیدتی مفید است.
مربیان: آیا در کلاس درس از متون آموزشی سپاه استفاده می‏کنید؟ در صورت استفاده آنها را چگونه ارزیابی می‏فرمایید؟
بنده از ابتدای ورود به سپاه با متون آموزشی آشنا شدم و الآن هم در کلاس‏ها در اختیار بنده قرار می‏گیرد و مدتی هم در ستاد نیروی زمینی عضو هیئت تصحیح کتب عقیدتی بوده‏ام. بحمداللّه‏ بعد از تذکرات متعدد مربیان مبنی بر به روز نبودن کتب، کتاب‏ها از برنامه‏های آموزشی سپاه خارج شد و از سال ۸۹ مبنای تدریس، استاد محور شده است، با توضیح این که موضوعات و ریز عناوین آنها در اختیار مربیان قرار می‏گیرد آن وقت مربیان باید وقت بگذارند تا در آن زمینه مطالب فراهم نمایند که خود طرح بسیار خوبی است و بنده تأثیرگذاری آن را از نزدیک مشاهده نموده‏ام. منتها نکته‏ای که لازم است برای دوستانی که ریز عناوین موضوعات را در اختیار مربیان می‏گذارند رسانده شود این است: اولاً دوره‏های عقیدتی یک دوره کاملا علمی نیست که بسیاری از مسائل تئوریک را وارد این حوزه نماییم. ثانیاً: با گذاشتن مقداری وقت جهت ورود به رده‏های صفی می‏توان مطالب کاربردی را در همان موضوع که معلوم شده است پیدا کرد و در اختیار مربیان گذاشت. ثالثاً: این که جهت‏گیری آموزش سپاه باید به روز و به عبارت دیگر منعطف باشد و قابلیت آن را داشته باشد که سریع بتوان تغییر موضوع و محتوا بدهد به عنوان مثال از ابتدای سال ۸۸ موضوعات جنگ نرم مطرح شده و شکل کار هم معلوم شده است ولی هنوز در آموزش‏ها قالبی جهت این امر تدارک دیده نشده است جز این که در جلسات عمومی سیاسی آن هم به‏طور کلی و سربسته مطرح می‏گردد و کارکنان ما معمولاً از روش‏ها و ابزارها و پیامدها اطلاعات کافی ندارند.
مربیان: مهم‏ترین رسالت یک مربی را چه می‏دانید؟
مهم‏ترین رسالت یک مربی تأثیرگذاری مطلوب بر متربیان با استفاده از دانستنی‏های روزانه خود و با استفاده از اخلاق خود می‏باشد.
مربیان: مشکلات فراروی یک مربی را چه می‏دانید؟
مربی‏گری در سپاه تعریف و جایگاه مشخصی ندارد، لذا مربیان سعی دارند به سوی مسائل اجرایی بروند. مربیان: لطفاً نظر خود را درباره چگونگی تداوم آموزش مربیان بفرمایید؟ آموزش مربیان می‏تواند به صورت حضوری و غیر حضوری جهت به روز کردن آنها برگزار شود. افزون بر این که تبادل یافته‏های مربیان در زمینه آموزش می‏تواند تأثیر زیادی در شکل و نحوه اجرای آموزش داشته باشد.
مربیان: درجامعه ما بیشترین نیاز آموزشی جوانان بسیجی وپاسدار را در چه زمینه‏ای می‏دانید؟
امروز مسائل در اولویت یادگیری پاسداران به ترتیب عبارتند از: ۱. احکام (خانواده ـ عمومی) و بردن معنویت به درون خانه‏ها ۲. ایده آینده‏نگری و جهانی‏نگری با توجه به مباحث مهدویت و انتظار ۳. دانستن تاریخ و سیر تشیع جهت مقابله با هجمه دیگران ۴. دانستن تاریخ اسلام از زمان پیامبر تا الآن ۵ . موضوعات اخلاقی ۶ . دانستن تمامی مباحث دوران غیبت صغری و کبری و چگونگی ارتباط آن با ولایت فقیه ۷. دشمن‏شناسی و آشنایی با روش‏ها و شیوه‏های دشمن در جنگ نرم.
مربیان: انتظار شما از فرماندهان و مسئولان رده‏ها جهت پیشرفت کار فرهنگی در سپاه چیست؟
معمولاً فرماندهان و مسئولان در سپاه از مربی یا استادی که بتواند تأثیرگذار باشد حمایت می‏کنند، و البته پشتیبانی آنها می‏تواند تأثیرات مهمی بر امور داشته باشد.
مربیان: توصیه شما جهت موفقیّت هر چه بیشتر مربیان در کار مربی‏گری چیست؟
فرصت گذاشتن جهت مطالعه در بیرون از محل کار و اهتمام جهت ارائه مطالب به شکل خوب. مربیان: ضمن تشکر از این که قبول زحمت فرمودید و وقت شریفتان را در اختیار نشریه گذاشتید، در پایان اگر ذکر نکته‏ای را لازم می‏دانید، بفرمایید. بنده از دست‏اندرکاران مجله تشکر می‏نمایم. ما باید فضای داخلی سپاه در رده‏های صفی و ستادی را از حیث مسایل اعتقادی و سیاسی و اخلاقی بشناسیم تا آن وقت بتوانیم مطالب و کتاب‏ها را بر اساس نیاز آنها تغییر دهیم و این امر با واگذاری کارهای پژوهشی درون سازمانی به مربیان امکان‏پذیر خواهد بود. مثلاً به مربیان در هر منطقه‏ای مأموریت داده شود که مسائل مورد نیاز کارکنان را در همایش‏های سالانه که برگزار می‏گردد بیاورند و در آنجا مورد نقد و بررسی قرار گیرد. مربیان: با تقدیر و تشکر از مربی عزیز جناب حجه‏الاسلام محمد شبدینی که دعوت ما را در این گفتگوی صمیمانه پذیرفتند و تجارب و دیدگاههای ارزشمند خود را با صراحت بیان فرمودند، برای ایشان از خداوند متعال توفیق روزافزون در تمامی صحنه‏های زندگی خواستاریم.

مصاحبه از: سید علی‏ یار افشارپور مربیان
منبع:سایت طوبی دات نت

«مطالب مرتبط»

دیدگاه خود را به ما بگویید.

*

code