تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ شهریور ۹۰.::. ساعت : ۶:۰۹ ب.ظ
کدخبر : 423:: بازدید188:: بامدیریت:فرهاد نظری

رفتارباکودک دبستانی-سهیلا کریمی پاشاکی

رفتارباکودک دبستانی-سهیلا کریمی پاشاکی

۱- وظایف پدر ومادردربرابرفرزندان-پدران ومادران عزیزبدانند اگربرای هرفردی درهرحیطه ای ذهنیت مثبت ایجاد کنی او با تفکر مثبت به آن پدیده می نگرد ولی اگربا تفکرمنفی مطلبی یا اموری را آغاز کنی حتما طرف با ذهنیت منفی برخورد می کند پس ما می خواهیم به فرزند خویش اعتماد به نفس دهیم که باورکند که آینده خوب درپیش دارد، پس از ماه ها قبل، هر از گاهی ازمدرسه ، معلم به طورمثبت برایش بگوئیم . چند روزقبل ازشروع مدرسه فرزند خودرا به مغازه ببرید بهترین لوازم التحریرکه خودش دوست دارد بخرید دراواین احساس را ایجاد کنید که مدرسه او برای شما خیلی مهم است این زمانی است که می توانید به او اثبات کنید که درس مهمترین رویدادی است که تا به حال داشته است واز سرمایه گذاری وهزینه کردن شما بلافاصله می فهمد که مثل اینکه این کارحائزاهمیت است .پدرومادرهردو به خاطر من درجستجوی بهترین چیزها هستند ومثل اینکه من باید برای آینده آماده شوم به چشمان پدرومادر نگاه می کند ،شوق وشادی را درچهره ی آن ها می بیند او خوش حال می شود دست به انتخاب های بیشترمیزند می خواهد بازهم باورکند.
۲- به ارزش وجایگاه معلم باید اهمیت ویژه ای داد
یکی از مهم ترین مسائل جامعه امروز ما این است که معلم نزد کودک جایگاه اصلی خودش را داشته باشد. اگر معلمی برای دانش آموزان دارای شخصیت والا باشد مسلما حرفهای او عملکرد او نیز مورد الگوبرداری و تقلید کودک خواهد بود و پدر و مادرها باید تلاش کنند این رابطه بسیار صمیمی باشد و مبادا به دلیل های گوناگون خانواده ای از رفتار و یا شخصیت معلم فرزندشان بد بگویند یا او را تحقیر کنند این رفتار اصلا جبران پذیر نیست و دیگر نمی توان از کودک انتظار داشت که تابع او باشد و از آنجایی که کودک از آغوش گرم خانواده جدا می شود و وارد یک محیط جدید می شود و در یک فضای کاملا ناآشنا قرار می گیرد و این جا نقش کادر مدرسه بخصوص معلم حیاتی است و می تواند سازنده یک پل ارتباطی بین خانه و مدرسه باشد. ارتباط بین احساس و یادگیری،ارتباط دنیای خارجی و دنیای آموزشی مدرسه.ارتباط بین افراد ناآشنا با آشنا،ارتباط خلاقیت آموزشی و بازی کودکانه از شیوه ی کار یک معلم خوب است که باید در ذهن کودک جا گرفته باشد.
۳-منزل شما باید کا نون پرورش فکر واستعداد کودک باشد
بیشترین وثابت ترین فرآیندی که می تواند هوش واستعداد فکری کودک را افزایش دهد هنگامی است که مادر وکودک در مورد مسائل عادی وعمومی به گفتگو می پردازند ویکی ازدانشمندان برجسته تعلیم وتربیت کودک می گوید خانواده موثرترین وارزان ترین مرکز پرورش رشد در استعداد کودک است وبدون همکاری نمی توان باعث رشد وتحریک هوش واستعداد کودک شد (دکترجان بک) پس به جرات می توان گفت خیلی ازکودکانی هستند که دارای ظرفیت عالی هوش واستعداد هستند اما به دلیل فرا نگرفتن تحریکات آموزشی اولیه درجامعه از بین رفته اند پس منزل شما باید یک محیط غنی وپرمایه باشد وبا فراهم ساختن محیطی مساعد وآماده شانس ارتقا» هوش فرزند خودرا فراهم کنید وبسترمنا سبی را برای ورود به مدرسه مهیا کنید.
۴- روز اول مدرسه
فرزندتان را روزاول بدرقه کنید، با او به مدرسه بروید اما قبلا به اوگفته باشید من تا مدرسه می آیم وتو رامثل سایر بچه ها به مدرسه تحویل می دهم ونمی توانم درمدرسه بمانم چون آن جا یک محیط برای کودکان است .
۵- رفتارشما نسبت به روزهای اول دبستان
روزهای اول که فرزند عزیزتان از مدرسه برگشت فرصتی را ایجاد کنید تعریف کند وشما هم با ذوق وشوق پذیرا با شید، گوش دهید ، تجزیه وتحلیل کنید، تحسین کنید وبعضی مواقع آنچه نادرست است رامورد بررسی قراردهید واگر کاری مثبت انجام داده او را تشویق نمایید از معلمش بپرسید ، شما هم تعریف کنید ،بگذارید یک گفتگو شکل بگیرد زیرا او هروز علاقمند خواهد چیزهای جدید بیاموزد وبرای شما بازگو کند هیچ اشکالی ندارد اگرکودک همه ی خبرهای مدرسه را بیاورد ولی اگر دریک جا هایی احساس می کنید که کارش درست نیست می توانید یک توضیح مختصر بدهید تا آرام متوجه شود . بعضی از صحبت های کودکتان که مطلوب است را مورد توجه قراردهید وحتی برای خودش بازگو کنید تا کم کم با رفتارشما خیلی از رفتارهای مطلوب شکل گیرد .
۶- شما دانش آموز کلاس اول نیستید
بارها دیده می شود مادری مهربان ودلسوز در کنار فرزندش می نشیند وبرای او تکلیف شب می نویسد معلوم نیست که فرزندش کلاس اول است یا خود مادرودرهمه ی درس ها ی اودخالت می کند تکلیف می نویسد ،ریاضی حل می کند ،نقاشی می کشد وبه خیال خودش “هنر”می کند ولی بزرگترین خیانت درحق فرزندش است زیرا مانع از یادگیری وتمرین کودک شده است وبه او می آموزد من هستم تا آخردرکنارت می مانم وکودک می آموزد درطول زندگی هر کاری را حال نداشتی یا تنبل بودی می توانی به پدریا مادر واگذار کنی واین همان جوانی می شودکه هیچ کاری انجام نمی دهد وانتظار دارد که دیگران کار او را انجام دهند واز طرفی کم کم وابستگی درسی ایجاد می شود .اگراورا به یک باره رها کنید، دچارافت تحصیلی می شود پس بگذارید حتی اگر بد خط هم می نویسد خودش بنویسد.
۷- برای نمره بالا حساسیت نداشته با شید
خانواده ها وبعضی از معلمین درپی گرفتن نمره ی بیست از دانش آموزان می باشند حال به هر قیمتی باشد بدون این که درنظر بگیرند اوتوانایی گرفتن آن نمره را دارد یا خیر یا بدون در نظر گرفتن محیط آموزشی ،نحوه ی درس خواندن وفاکتورهای دیگر،نمره ی بالا خوب است اما به چه قیمتی آیا می دانید قریب به اتفاق %۹۰ ازکودکان درکلاس های اول ودوم نمرات آن ها از ۱۹ به بالاست پس چرا در آینده شاهد موفقیت همه ی آن ها نیستیم هستند کسانی که با معدل بالاابتدایی را به پایان رسانده اند اما قادر به ادامه ی تحصیل درمقطع دبیرستان وبالاتر نیستند .

سهیلا کریمی پاشاکی
دبستان شهیدان نصیری-ناحیه ۳کرج
منبع:روزنامه شاپرک

«مطالب مرتبط»

دیدگاه خود را به ما بگویید.

*

code