تاریخ انتشار :یکشنبه ۲ آبان ۹۵.::. ساعت : ۹:۰۵ ق.ظ
کدخبر : 17145:: بازدید211:: بامدیریت:فرهاد نظری

سریال شهرزاد با نگاهی تازه توسط آقای مقصود حقیقی

سریال شهرزاد

نقد سریال شهرزاد

چندماهی ست که سریال شهرزاددربیست وهشت قسمت به کارگردانی آقای حسن فتحی وبازی هنرمندانه خانم ترانه علیدوستی،شهاب حسینی، علی نصیریان، پرینازایزدیار و مصطفی زمانی بصورت مجموعه نمایش خانگی روانه بازار شده است .
کمترفیلم یاسریال تاریخی درسال های اخیرساخته شده که حق امانت داری تاریخی درآن رعایت شده ودستخوش تحریف و… نشده باشد.
چندی پیش که سریال معمای شاه همزمان با شهرزاد، ازصداوسیمای کشورمان پخش گردید،به دلیل تفسیربه رای یک دیدگاه وسلیقه خاص درمعرفی شخصیت های تاریخی وگاف های سریال باتوجه به هزینه های زیادی که برای ساخت سریال شده است،صدای اعتراض بسیاری ازمنتقدین وصاحب نظران حوزه سینماوهنرهفتم را برانگیخت.
سریال شهرزاد اماازاین نظر،فرم ومحتوی متفاوت تری دارد این سریال که ژانری رمانتیک دارد ،رامیتوان ملودرامی عشقی ، جنایی دانست که با تم غالب عشقی… برش های تلخی ازتاریخ معاصر کشورمان را به تصویرمی کشد،و توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب نماید،یک ویژگی بدیع وتاثیرگذار این مجموعه تلویزیونی رامیتوان معرفی وشناساندشخصیت های (ملی )کشور به مردم دانست،کاری که کمتر دراین سطح تاکنون انجام شده است.
ماجرا ازکودتای بیست وهشت مردادسال سی ودو آغاز میشودبا این عنوان”که درتندبادحادثه عشق اولین قربانی ست”.
فرهاد (مصطفی زمانی)جوان عاشق پیشه واهل قلم  که دل در گرو عشق شهرزاد (ترانه علیدوستی)دارد،با علقه ها وگرایشات ملی  واز طبقه خورده بورژوازی سنتی بازار.در روز کودتای ۲۸مرداد،به دنبال هجوم کلاه مخملی ها وچماقداران حکومت به دفترروزنامه باخترامروز(روزنانه شهیددکترحسین فاطمی)متهم به قتل یکی از لمپن ها(گل دره ی) دستگیروزندانی میشود.که با نفوذ بزرگ آقا(علی نصیریان)یکی ازمافیای نزدیک به قدرت (دربار)آزادمیگردد.و درادامه داستان سریال تلفیقی ازاتفاقات سیاسی،جنایی وعشقی ادامه می یابد،ومخاطب رو هرچه بیشتروعمیق تربا فسادنهادینه شده درراس هرم قدرت،ونهادهای زیرمجموعه حکومت…آشنا می سازد.
جدااز زیبای وجذابیت رمانتیک سریال که ببینده را وادارمی کندتا پایان بی صبرانه داستان واتفاقات سریال رادنبال نماید.آنچه اهمیت بیشتری داردنگاه نو وتازه فیلم سازبه وقایع سال سی دو وبعدآن بدون روتوش رخدادهای آن سالهاست.
نقش جبهه ملی، دکترمحمدمصدق، فاطمی، درملی شدن صنعت نفت ومبارزات ضداستعماری آنان، وعملکردو خطاهای حزب توده را با نگرشی نقادانه وجدااز پروپاگاندهای سیاسی ، ایدئولوژیک رایج بیان می گردد.
همچنین چگونگی نفوذونقش هزار فامیل درروابط قدرت وتصمیمات مهم سیاسی وبهره مندی آنان ازرانت های حکومتی به خوبی به تصویرکشیده میشود واین همانی دولت های رانتییر را درذهن بیننده متبادرمی سازد.
روابط کلاینتالیستی (حامی پروری)دربارو عناصروابسته به حکومت،الیکارشی قدرتمند وبانفوذپیرامون قدرت وبهرمندی آنان از رانت،نقش لمپن ها وکلاه مخملی ها درکودتا   و…استفاده ابزاری اربابان قدرت از این لایه اجتماعی بی هویت و…
بنظرمیرسد فیلم سازمحدودیتی برای بیان واقعیت های تاریخی ندارد.
شهرزاد نماد زن ایرانی تحت ستم جنسیتی جامعه مردسالار،که قربانی روابط خانوادگی مرد سالارانه می شودبنوعی بیانگررنج ها ومطالبات حقوقی و فمینستی جامعه زنان کشورماست.
تصویرتهران قدیم خیابان لاله زار،کافه نادری که پاتوق روشنفکران عصر پهلوی بود وهمچنین به کاربردن اسامی بزرگانی چون عبدالحسین نوشین پدرتئاترایران که بعدازکودتا بیست  وهشت مرداد بخاطرتمایلات مارکسیستی به شوروی گریخت ،وکمتربرای نسل جوان شناخته شده است،صادق هدایت پدرداستان نویسی نوین، استفاده ازاشعارنیما یوشیج واحمد شاملو و…بی شباهت به یک تابو شکنی هنری ونگاه نودرحوزه هنروسینما نیست.
دردنیای که سهم هر ایرانی ازمیانگین روزانه مطالعه دودقیقه می باشد،فیلم وسریال های ازجنس سریال شهرزادشایدبتواند کمکی باشد برای نسل جوان کشورعزیزما.

ارسال از مقصود حقیقی پاشاکی مهر۹۵

«مطالب مرتبط»

یک دیدگاه

  1. صديقي گفت:

    درود
    از خواندن مطلب شما لذت مانند مطلب دیگرتان لذت بردم،قلم توانایی دارید مقصود خان، که نشان از دانش بالای تان دارد،
    جناب اقای نظری می شود این بزرگوار را برای خوانندگان سایت معرفی کنید

دیدگاه خود را به ما بگویید.